Platforma zakupowa

Intermodal

Jesteśmy jednym z największych przewoźników intermodalnych w Polsce. Oferujemy kompleksowe, zintegrowane rozwiązania logistyczne w tej dziedzinie.

Przewozy intermodalne będą kluczową częścią kolejowego transportu towarowego w Polsce. Obecnie poziom konteneryzacji przewozów jest u nas niższy niż w Europie, ale ta różnica będzie się systematycznie zmniejszać. W ostatnich latach segment przewozów intermodalnych rósł w dwucyfrowym tempie.

73,1
ha
powierzchnia terminali intermodalnych oraz łączących funkcję terminalu intermodalnego i konwencjonalnego w 2022 r.
1 281
tys. TEU
roczne możliwości przeładunkowe PKP CARGO w 2022 roku
XXX
tys.
kontenerów przewiezionych przez PKP CARGO w 2022 roku
8%
udziału w ogólnych przewozach stanowiły przyszłościowe dla rozwoju Grupy przewozy intermodalne w 2022 r.
4 080
sztuk
w parku wagonów to platformy intermodalne, z czego w 2022 roku zakupiono 278 sztuk

Naszą misją jest realizowanie kompleksowej usługi logistycznej na rynku przewozów towarowych i intermodalnych.

Z punktu widzenia Grupy PKP CARGO rozwój transportu intermodalnego daje szansę na zmianę struktury świadczonych usług transportowych, tj. wejście w usługi logistyczne szerokiej gamy towarów i usług, przy jednoczesnym zmniejszeniu udziału dominujących dziś produktów, w tym paliw kopalnych.

Na koniec 2022 r. Grupa PKP CARGO wykorzystywała 25 terminali przeładunkowych, w tym posiadała i wykorzystywała 7 terminali intermodalnych lub łączących funkcję terminalu intermodalnego i konwencjonalnego.

Transport intermodalny to usługa, w ramach której przewóz towarów odbywa się przy wykorzystaniu kilku środków transportu – np. pociągu, statku, samochodu i jednej jednostki ładunkowej - np. kontenera.

W tej dziedzinie w Grupie PKP CARGO wyspecjalizowały się PKP CARGO CONNECT i PKP CARGO INTERNATIONAL, które oferują m.in. usługi door to door, just in time oraz place on time.

Inwestujemy w rozwój intermodalnego transportu kolejowego i jego infrastruktury.

Kluczowym elementem sieci terminali będzie nowobudowany terminal multimodalny w Zduńskiej

Woli – Karsznicach. To flagowa inwestycji PKP CARGO i największy tego typu obiekt w centralnej Polsce, który pozytywnie wpłynie na rozwój całego regionu, a PKP CARGO pozwoli umocnić pozycję w usługach terminalowych. Jest zlokalizowany na styku głównej europejskiej linii komunikacyjnej wschód – zachód oraz trasy północ-południe łączącej m.in. Adriatyk, Bałtyk oraz Morze Północne.

Możliwości przeładunkowe terminala wyniosą 220 tys. TEU rocznie, a składowa 4500 TEU.

Terminal zajmie powierzchnię 13 ha, a jego zdolność przeładunkową PKP CARGO szacuje na 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie.

Łączne nakłady inwestycyjne Grupy PKP CARGO w 2022 roku wyniosły 776,2 mln zł. Większość z nich (82%) w 2022 r. została przeznaczona na realizację zadań związanych z:

  • taborem (głównie na naprawy i przeglądy okresowe taboru)
  • zakupem i modernizacją lokomotyw i wagonów

Rynek intermodalny w Polsce jest bardzo perspektywiczny, dlatego w strategii biznesowej PKP CARGO koncentruje się na rozwoju transportu intermodalnego.

Transport w kontenerach to ogromna szansa dla kolei. Inwestując w tabor i infrastrukturę tworzymy nową jakość w logistyce łączącej różne gałęzie transportu.