PKP ustanowiono jako państwowe przedsiębiorstwo, mające na celu skonsolidowanie trzech systemów kolejowych działających na obszarach Polski, przywróconych z terenów Austrii, Niemiec i Rosji. Zakres działalności PKP obejmował zarówno transport towarowy, jak i przewóz osób, a także zarządzanie istniejącą infrastrukturą kolejową. PKP funkcjonowały jako scentralizowana jednostka aż do 2001 r., kiedy to rozpoczęto proces jego restrukturyzacji. Spółka PKP została przekształcona w spółkę akcyjną będącą własnością Skarbu Państwa, zaś usługi przewozowe oraz zarządzanie infrastrukturą zostały wydzielone do oddzielnych spółek, kontrolowanych przez PKP. Grupa PKP CARGO powstała w ramach tego procesu i rozpoczęła swoją działalność w październiku 2001 r., po otrzymaniu odpowiedniej koncesji od Ministra Transportu.
W 2013 r. spółka PKP CARGO zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Unii Europejskiej notowanym na giełdzie.
O nas
PKP CARGO S.A., wraz z 19 spółkami zależnymi tworzącymi Grupę PKP CARGO, jest wiodącym operatorem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i na terenie Unii Europejskiej oraz kluczowym partnerem przedsiębiorstw prowadzących działalność w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Nasza oferta koncentruje się na profesjonalnym zarządzaniu zintegrowanym łańcuchem usług logistycznych.
Z naszych usług korzystają przedsiębiorstwa reprezentujące kluczowe sektory gospodarki, w tym branże: górnicza, hutnicza, budowlana, chemiczna, spożywcza, drzewna i motoryzacyjna. Oferta oparta o model ALL IN, która zawiera usługi spedycyjne, celne, przeładunkowe oraz dowóz do końcowego odbiorcy.
Grupa PKP CARGO
Dzięki przemyślanej strukturze Grupy świadczymy również usługi intermodalne, spedycyjne (krajowe i zagraniczne), terminalowe, bocznicowe i trakcyjne, naprawy i serwisu taboru kolejowego oraz rekultywacyjne. Integrując tak szerokie spektrum działalności i posiadając odpowiednie zaplecze kompetencyjne, oferujemy jesteśmy w stanie świadczyć klientom usługi logistyki kolejowej w sposób kompleksowy. Może też wykonywać wiele niezbędnych czynności samodzielnie. Ogranicza to poziom ryzyka związanego z zewnętrznymi dostawcami usług. Chodzi tu zarówno o dysponowanie własnymi bocznicami i terminalami przeładunkowymi (konwencjonalnymi, kontenerowymi oraz konwencjonalno-kontenerowymi), jak również o możliwość samodzielnego naprawiania i serwisowania taboru. Terminale obsługujące intermodalne jednostki ładunkowe dysponują ponad 70 ha powierzchni i posiadają zdolność przeładunkową wynoszącą 1200 tys. TEU. Oznacza to dużą niezależność w stosunku do możliwości przeładunkowych innych podmiotów.