Korzystny, niski wskaźnik emisji na tonokilometr będzie budował przewagę konkurencyjną logistyki z wykorzystaniem kolei nad innymi środkami transportu. Wyłącznie dzięki zmianie struktury wytwarzania energii elektrycznej, transport kolejowy może osiągnąć stan bliski neutralności klimatycznej, a zatem w miarę zwiększającej się dostępności czystej energii i poprawy struktury paliw, następować będzie poprawa wyników sektora i Grupy PKP CARGO. Aktywna postawa Grupy w tym zakresie, tj. inwestycje w nowoczesny tabor oraz prowadzone modernizacje, może ten proces wspomóc i przyśpieszyć.
Przewagi konkurencyjne
Obok silnego zaplecza infrastrukturalnego, źródłem przewagi konkurencyjnej Grupy jest kapitał zaufania budowany przez lata współpracy z czołowymi polskimi portami w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz strategiczne partnerstwa z przewoźnikami z takich krajów, jak Litwa, Łotwa czy Rumunia.
Kapitał relacyjny i umiejętność efektywnej współpracy z portami i operatorami z regionu to zasoby, którymi nie dysponują konkurencyjne firmy zagraniczne, nieobecne wcześniej na rynkach Europy Środkowej.
Z punktu widzenia celów biznesowych strategii rozwoju Grupy PKP CARGO kluczowym celem jest niski ślad węglowy i dalsze jego ograniczanie, zwłaszcza w obszarach, w których organizacja ma bezpośredni wpływ na jego kształtowanie.